A champagne különb a versenytársainál?
Azt is mondhatnánk, és vélhetően a rajongók szerint nem is túloznánk, hogy nincsenek versenytársai. A maga nevében egyedi és pontosan ezért utánozhatatlan. De ha jobban belegondol, akkor ez minden eredetvédelem alá eső nedű esetén borítékolt. Lévén minden mozzanat, ami csak előkerülhet a gyártás folyamatában, szabályozott, irányított. Így aztán kilengések és főleg minőséget érintő negatív fordulatok aligha következhetnek be. Szóval mondjuk úgy, hogy nincsen konkurencia. Ugyanakkor más területek is léteznek, eltérő pezsgőfajták is elterjedtek, tehát ebben az értelemben mégis jó számolni az egyéb eshetőségekkel.
Akkor mindezek fényében mégis mi a champagne sikerének kulcsa?
Valószínűleg a tradíciók és azok tisztelete. Don Perignon atya történetét vélhetően még azok is ismerik, akik különösebben nincsenek oda a buborékos italért. Szép legenda, amiben ráadásul a parafa dugó révén még a feltalálók is szerepet kapnak. De az biztos, história ide, szigorúan őrzött receptúra oda, hogy a területet és a gyártást övező tisztelet minden cseppben és minden csepphez tartozó buborékban megmutatkozik. Nem véletlen, hogy az egész világon, nemcsak Európában, folyamatosan nő a rajongók száma.